תנ"ך על הפרק - איוב כה - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איוב כה

773 / 929
היום

הפרק

וַ֭יַּעַן בִּלְדַּ֥ד הַשֻּׁחִ֗י וַיֹּאמַֽר׃הַמְשֵׁ֣ל וָפַ֣חַד עִמּ֑וֹ עֹשֶׂ֥ה שָׁ֝ל֗וֹם בִּמְרוֹמָֽיו׃הֲיֵ֣שׁ מִ֭סְפָּר לִגְדוּדָ֑יו וְעַל־מִ֝֗י לֹא־יָק֥וּם אוֹרֵֽהוּ׃וּמַה־יִּצְדַּ֣ק אֱנ֣וֹשׁ עִם־אֵ֑ל וּמַה־יִּ֝זְכֶּ֗ה יְל֣וּד אִשָּֽׁה׃הֵ֣ן עַד־יָ֭רֵחַ וְלֹ֣א יַאֲהִ֑יל וְ֝כוֹכָבִ֗ים לֹא־זַכּ֥וּ בְעֵינָֽיו׃אַ֭ף כִּֽי־אֱנ֣וֹשׁ רִמָּ֑ה וּבֶן־אָ֝דָ֗ם תּוֹלֵעָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

המשל ופחד עמו. פירש מהר"ר עובדיה ספורנו ז"ל הנה עם האדם יש המשל שהוא מושל ביצרו ויוכל לכופו למאוס ברע ולבחור בטוב כאומרו ואתה תמשול בו. ועם זה יש עמו פחד העונש ומורא האל שיעכבהו מחטוא כאומרו ואם לא תטיב לפתח חטאת רובץ ולכן אין לו התנצלות כי האל עושה שלום במרומיו וכו' ע"ש והכתוב מוכיח דהמשל ופחד עמו קאי להשי"ת וכן פירשו כל המפרשים ורבינו האר"י ז"ל כתב המשל הם החסדים ולכן המשל גימטריא שעה הם הש"ע נהורין ופחד הם הגבורות והיסוד עושה שלום בין החסדים והגבורות בכח הש"ע נהורין שנמשכים מהפנים ליסוד ומאירים בו והוא עושה שלום בסוד הזווג זהת"ד בקצור:ועל מי לא יקום אורהו. אפשר שהכל על ידי מלכות שמקבלת שפע עליון על ידי ז"א וזהו אורהו אור ה' שהיא מלכות שמקבלת ע"י ו' ז"א ומשם יושפע לכל בסוד ואתה מחיה את כלם וא"ש ההי"ב:ומה יצדק אנוש עם אל. אפשר לפרש מה יצדק אנוש לומר שלא חטא והוא נמנע מפני שהוא עם אל מלך מ"מ הקב"ה רבון כל העולמים והוא אנוש מחומר קורץ אזיל לחומר"א חומר שבו ואפילו הרגש קטן חשוב עון גדול כמ"ש הרמב"ם ז"ל והבאתיו לעיל סימן כ"ב. ומה יזכה ילוד אשה בקיום מצות עשה לומר שקיימן כהוגן בשלימות ובלב טהור:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך